Rola szacunku w karate

Jeśli chodzi o sztuki walki, wszyscy wiemy, jak ważny jest szacunek. Jest to kluczowy czynnik, który oddziela nasz trening od każdej innej aktywności. Jednak jest to również jedno z najtrudniejszych zadań do wykonania. Istnieje kilka aspektów, które wymagają starannej uwagi. Przyjrzyjmy się niektórym z nich.

Ukłon

Jeśli jesteś karateka, wiesz, że ukłon jest istotną częścią szacunku i etykiety. Używa się go, aby okazać szacunek instruktorom, partnerom treningowym i swojemu dojo. Jest to jednak również sposób na okazanie wdzięczności. Ukłon może być zarówno formalny jak i swobodny. Można go wykonać, aby wyrazić uznanie dla kogoś, lub może być użyty jako pożegnanie. Ważne jest, aby pamiętać o użyciu prawidłowej techniki podczas ukłonu, tak aby płynął on z serca.

W karate istnieje kilka różnych sposobów kłaniania się. Jeden z najbardziej formalnych nazywany jest saikeirei. Wymaga on, aby dolna część ciała znajdowała się około 30 stopni od podłogi. Reszta ciała powinna być w takiej samej pozycji jak podczas siedzenia.

Pierwsze rei jest bardziej nieformalnym rodzajem ukłonu. Jest używany, gdy wchodzisz do dojo karate lub gdy wychodzisz. Zazwyczaj wykonujesz go jako sposób na przywitanie się z instruktorem lub podziękowanie swojemu partnerowi karate.

Zazwyczaj ukłon wykonywany jest z oczami z przodu. Jednak często mówi się, że najlepiej jest patrzeć na ukłon od tyłu. Dzieje się tak dlatego, że pokazuje on więcej szacunku i jest również symbolem pokory. Rei wykonuje się z czołem w odległości około pięciu centymetrów od podłogi.

Seiza to bardziej głęboki ukłon. Nazywa się go również osu. Osu to japońskie słowo oznaczające „proszę”, „dziękuję” lub „zrób mi przysługę”. Zazwyczaj towarzyszy mu „osu”.

Seiza to ukłon w pozycji klęczącej. Ręce są umieszczone po bokach nóg. Następnie przesuwa się je do tyłu o siedem centymetrów. Klatka piersiowa jest wtedy przyciśnięta do kolan. Łokcie są wtedy zgięte do około dwudziestu stopni.

Postawa Seiza

Postawa Seiza jest jedną z najważniejszych postaw w Karate. Ta postawa jest niezbędną częścią każdej praktyki Karate. Zapewnia ćwiczącemu wygodniejszą pozycję siedzącą i poprawia krążenie w nogach. Pomaga także ćwiczącemu rozwinąć lepsze oddychanie.

Właściwa etykieta dla seiza różni się w zależności od kontekstu. Najważniejszą rzeczą, o której należy pamiętać podczas wykonywania postawy jest trzymanie pleców prosto. Powinieneś również upewnić się, że twoje ramiona są zrelaksowane.

Seiza była kiedyś nazywana „prawidłowym siedzeniem” i nadal jest używana w niektórych japońskich tradycjach. Jest ważną częścią wielu tradycyjnych sztuk japońskich. Często jest używana w sytuacjach, w których inne postawy nie są odpowiednie.

Podczas treningu Karate, instruktor kłania się uczniom. Nazywa się to Osu i ma na celu okazanie szacunku dla Dojo i instytucji Karate. Ten ukłon jest również wykonywany podczas wchodzenia i wychodzenia z Dojo.

Ważne jest również, aby ukłonić się wszystkim Sensei przed dołączeniem do zajęć. Jeśli jesteś spóźniony, powinieneś poczekać aż Sensei cię uzna. Jest to forma okazania szacunku dla wszystkich Sensei i wszystkich uczniów w Dojo.

Niektórzy ludzie wykonują również formalny „ukłon do podłogi” znany jako zarei podczas ćwiczenia tej postawy. Ten ukłon sprowadza twoje czoło prawie do podłogi. Jednakże, ten ukłon jest wykonywany tylko wtedy, gdy Sensei go zleci.

Seiza jest najbardziej tradycyjnym i szanowanym sposobem siedzenia w Japonii. Jednak wiele sztuk walki zatraciło prawdziwe znaczenie tej postawy. W nowoczesnym społeczeństwie ludzie zadają sobie wiele trudu, aby uniknąć dyskomfortu.

Prawdziwe znaczenie etykiety związanej z tą postawą nadal panuje w sztukach walki bez mieczy. Istotne jest, aby nauczyć się radzić sobie z dyskomfortem.

Onegaishimasu

Onegaishimasu jest japońskim słowem, które oznacza „zrób mi tę przysługę” i jest często używane przez ludzi, którzy praktykują sztuki walki. Choć znaczenie tego słowa nie jest do końca jasne, jest ono ogólnie rozumiane jako uprzejme pozdrowienie. Jest również używany, aby poprosić partnera o rozpoczęcie treningu z tobą.

Karate to nie tylko styl walki i ważne jest, abyś rozumiał jego tradycje i uprzejmości. To pomoże ci zbudować szacunek w dojo.

Osu to prosty sposób na okazanie szacunku senseiowi. Jest to powszechne pozdrowienie w wielu japońskich dojo karate. Jest to również symbol wytrwałości. Część „u” tego słowa pochodzi od znaków kanji, które oznaczają „pchnięcie”. Osu może być używane podczas wykonywania kata lub podczas wchodzenia i wychodzenia z dojo.

Kiedy wchodzisz lub wychodzisz z dojo, oczekuje się, że się ukłonisz. Jest kilka sposobów na ukłon, ale dobrym wyborem jest ukłon w stronę instruktora. Możesz również kłaniać się innym praktykującym karate.

Kiedy wchodzisz lub wychodzisz z dojo, powinieneś przeczytać przyrzeczenia dojo. Te przyrzeczenia mają na celu wskazanie uczniom, aby szanowali swoich instruktorów i kolegów. W szczególności powinieneś pamiętać o „Otagai ni rei”, które oznacza ukłon w stronę wszystkich w dojo. Po nim należy wykonać podziękowanie, czyli 'Arigato gozaimashita’.

Jeżeli spóźnisz się na zajęcia, powinieneś poczekać, aż instruktor cię pozdrowi. Wtedy możesz wejść do dojo i spokojnie ćwiczyć. Gdy będziesz gotowy do rozpoczęcia ćwiczeń, ukłoń się swojemu sensei. Powinieneś również ukłonić się przed wejściem lub wyjściem z dojo.

Podczas gdy nie jest to kompletny przewodnik po etykiecie karate, powinien on być użytecznym przypomnieniem, aby zawsze traktować swoich instruktorów z szacunkiem.

Osu

Kiedy po raz pierwszy zaczynasz ćwiczyć Karate, możesz zauważyć powszechną praktykę w niektórych dojo: uczniowie kłaniają się przed wejściem na teren treningowy. Ukłon jest oznaką szacunku. Możesz również zostać poproszony o „Oss” po demonstracji, co oznacza, że „załapałeś”.

Osu, lub Osu-no-su, to japońskie słowo, które opisuje mentalność karate Kyokushin. Symbolizuje ono ducha karate, którego wyznacznikiem jest wytrwałość i upór.

Słowo osu wywodzi się od słów oshi shinobu, co oznacza „wytrzymać pod presją” lub „wytrwać w trudnościach”. Oznacza więc zdolność do dalszego parcia do przodu, nawet gdy jest to trudne i frustrujące.

Podczas gdy osu nie jest częścią codziennego języka w Japonii, jest używane w sportach i sztukach walki. Nie jest jednak używane w dojo Okinawan Karate. W rzeczywistości przez wielu jest ono odrzucane. Pomimo tego, użycie osu wzrosło gwałtownie w ostatnich latach dzięki anime.

Jednym z powodów popularności osu w sztukach walki jest to, że ma ono szeroką definicję. Może oznaczać przywitanie, pożegnanie, dzień dobry lub coś więcej. Może też oznaczać afirmację lub empatię. Słowo osu jest poręcznym, uniwersalnym słowem, które znalazło zastosowanie w różnych kontekstach.

Było używane na japońskich okrętach wojennych. Po raz pierwszy użyto go w Akademii Oficerskiej Cesarskiej Marynarki Wojennej Japonii na początku XX wieku. Później stał się powszechnie używanym terminem w kręgach karate.

Chociaż praktyka używania osu nie jest przestępstwem federalnym, nadal istnieje wiele przypadków, w których jest ona niewłaściwa. Ogólnie rzecz biorąc, nie powinno się go używać z kobietami lub młodszymi osobami.

Poprawianie innych uczniów

Poprawianie innych uczniów w sztuce walki może wydawać się trudnym zadaniem, ale jeśli zrobione w odpowiedni sposób, to może być rzeczywiście zabawa i satysfakcjonujące doświadczenie. Czy jesteś nowy na ringu lub doświadczony weteran keijutsu, uczenie się, jak obdarzyć kobudo na innych prawdopodobnie doprowadzi do całego życia uznanie dla sztuki walki. Sekretem jest pamiętanie o byciu sobą, a twoi uczniowie będą ci za to wdzięczni.

Sztuką jest znalezienie równowagi pomiędzy równowagą a tygrysem, zadanie, które często jest tak proste jak poproszenie kolegi miłośnika karate o udzielenie ci głosu. Jeśli to zrobisz, prawdopodobnie będziesz czerpał korzyści z dobrze naoliwionej maszyny dojo. Krótko mówiąc, dobrze zaokrąglone kobudo może być prawdziwym dobrodziejstwem dla twojego ego i portfela. Najtrudniejszą częścią jest wybór uczniów, których należy pielęgnować. Dla takiego starego wyjadacza jak ja, najtrudniej jest odsiać tych, którzy mają za dużo do picia, za mało do jedzenia i za mało do dbania. Sztuką jest wiedzieć, komu zaufać. Na szczęście jest wiele źródeł. Na przykład, senpai najprawdopodobniej będzie bardziej niż chętny, aby pomóc ci po drodze. Alternatywnie, zawsze możesz zrobić to sam i cieszyć się owocami swojej pracy. Miejmy nadzieję, że twoje kobudo jest bardziej rodzinną sprawą i jesteś w towarzystwie innych karateków o podobnym etosie.

Photo of author

Dawid