Niezależnie od tego czy trenujesz po raz pierwszy, czy jesteś doświadczonym praktykującym, honorowanie tradycji i dziedzictwa Aikido jest ważne. Obejmuje to studiowanie teorii Kotodama, stylu Iwama i pism Ueshiby.
Styl Iwama
Podczas wojny założyciel Aikido, Morihei Ueshiba, przeniósł się do miasta Iwama. Opracował on rozległy system walki, który był dziełem sztuki. Był również głównym instruktorem sztuk walki dla japońskich sił zbrojnych.
Twórca aikido był znakomitym artystą walki i miał bardzo napięty grafik. Zawsze podróżował w różne miejsca. Kupił ziemię wokół Iwamy, aby ją uprawiać.
Zaprojektował również skomplikowany program nauczania, który przekazał swojemu uczniowi Morihiro Saito. Uważa się, że ten program nauczania był początkiem Iwama Aikido.
Zaprojektował również system, który pozwalał uczniom trenować w tym samym dojo co założyciel. Było to o tyle ważne, że dawało im szansę na poznanie japońskiej kultury i naukę sztuki od mistrza. Jest to również powód, dla którego Iwama Aikido jest obecnie jednym z największych i najbardziej popularnych stylów aikido.
Ponadto założyciel aikido był religijnym fanatykiem, który nigdy nie dopuściłby do swojego kamiza obcego przedmiotu. Aiki Shrine, główna świątynia założyciela aikido, jest obecnie mekką dla prawdziwych studentów tej sztuki. Zawiera również bardzo rozbudowaną filozofię.
Pierwszy publiczny pokaz Aikido miał miejsce w domu towarowym Takashimaya w Tokio w 1956 roku. Sanktuarium Aiki zostało ukończone w 1943 roku. Była to największa tego typu budowla w tamtym czasie.
Aikido jest japońską sztuką walki, która skupia się na technikach bez uderzeń. Uczy również podstaw czekania na pierwszy ruch przeciwnika. Nazwa aikido pochodzi od japońskiego ki, czyli energii. Jest to również forma harmonii. Termin aiki oznacza również dostosowanie się do okoliczności.
System Iwamy jest unikalny w porównaniu z innymi głównymi stylami aikido. Został zaprojektowany przez mistrza rzemiosła, Morihei Ueshibę, który był w stanie rozwijać go bez wkładu z zewnątrz. To pomogło mu przetrwać trudny klimat II wojny światowej.
Sanktuarium Aiki zostało zbudowane dzięki poświęceniu wielu praktykujących. Miłośnik Aiki będzie również pod wrażeniem jednopłaszczyznowego geta, shokudo, ki, tachi i rzutu w czterech kierunkach.
Teoria kotodamy
Tradycyjnie aikido postrzegane jest jako sztuka walki. Jednak niektórzy aikidocy wierzą również, że jest to praktyka duchowa. Wierzą, że Aikido rodzi yin i yang i że prawa natury są odzwierciedlone w tej sztuce.
Kotodama to termin określający duchową funkcję dźwięku. Koncepcja ta jest fundamentalną częścią japońskiej mitologii i Shinto. Tradycyjnie uważa się, że wibracje dźwiękowe mają moc jednoczenia ducha i formy. Uważa się również, że Kotodama ma moc magicznego wpływania na przedmioty. Osiąga się to poprzez użycie słów, które opierają się na zasadach kototama gaku, które zajmują się mocą słów.
Teoria kotodama twierdzi, że wszechświat posiada ogromną, gęstą wibrację energetyczną. Teoria ta twierdzi również, że wszechświatem rządzą yin i yang, a każda zasada zawiera esencję. Uważa się, że słowa, które tworzą te zasady są święte. Uważa się również, że słowa te mają moc wpływania na środowisko.
Kotodama jest terminem często kojarzonym z religią Mikkyo, która ma swoją własną, równoważną praktykę znaną jako jumon. Uważa się, że jumon jest celową wokalizacją, która może być użyta do osiągnięcia efektów kotodamy. Uważa się, że moc jumon jest większa, gdy jest wykonywana w określonym czasie i miejscu, np. przy narodzinach dziecka.
Teoria kotodamy opiera się również na przekonaniu, że słowa, których używamy, mają moc wpływania na otoczenie. Kotodama została nazwana Ki lub ki (po japońsku “słowo”) i jest koncepcją, która ma animistyczne paralele w wielu innych kulturach.
Kotodama jest często kojarzona z Reiki, jak również z innymi praktykami, które wiążą się z użyciem słów. Jednak Ueshiba miał znacznie inne podejście do kotodamy niż wielu jego uczniów. Wielu współczesnych pisarzy, którzy nauczają kotodamy, czerpało w dużej mierze z rozumienia kotodamy przez Ueshibę. Doprowadziło to do innego podejścia do praktyki kotodamy niż to, które zostało opracowane przez Deguchi.
Ueshiba rozwinął również swoją własną praktykę kotodamy, która różniła się od tej nauczanej przez Deguchiego. Podejście Ueshiby do kotodamy było zupełnie inne od zindywidualizowanej formy nauczanej przez Deguchiego.
Rytuały
Praktykowanie sztuk walki to coś więcej niż tylko zdobywanie kondycji. Musisz zaangażować swój umysł, aby zapewnić, że otrzymujesz najwięcej z treningu. Można to zrobić za pomocą rytuałów.
Aikido jest sztuką walki, na którą duży wpływ ma kultura japońska. Istnieje wiele różnych stylów aikido. Jednak wiele rytuałów jest podobnych do tych, które można znaleźć w innych stylach.
Najważniejszą częścią tych rytuałów jest ich zdolność do oddzielenia praktykującego od spraw przyziemnych. Pozwala to umysłowi skupić się na wykonywanym zadaniu. Jest to ważne ze względów bezpieczeństwa. Zapobiega przypadkowemu spowodowaniu przez praktykującego obrażeń u swojego partnera lub kolegów z klasy. Jest to szczególnie ważne w sytuacjach bojowych.
Język japoński jest ważny dla zrozumienia aikido. Jednak większość instruktorów nie jest native speakerami. Ważne jest, aby nauczyć się poprawnej terminologii. Można się tego nauczyć poprzez nauczycieli aikido.
Rytuały związane z aikido mogą być trudne do zrozumienia dla osób nie mówiących po japońsku. Dotyczy to zwłaszcza rytuału mokuso, który swoim charakterem przypomina nieco buddyzm. Można jednak nauczyć się kilku kluczowych etykiet, obserwując instruktorów aikido przy pracy.
Jednym z najbardziej godnych uwagi rytuałów związanych z aikido jest zakładanie munduru. Jest to ważna część rytuału i powinna być wykonana w odpowiedni sposób.
Zakładanie hakamy jest również ważną częścią rytuału. Jest to akt przygotowania, który powinien mieć wyraźny wpływ na twoje nastawienie psychiczne. Powinieneś uważać, by nie przyjąć bezmyślnie swojej broni. To powinno przypominać ci, że sytuacja jest poważna.
Rytuał składa się z wielu innych małych kroków. Należą do nich pokłony, które są zewnętrznym znakiem szacunku dla ducha aikido. Gesty te pokazują również, że jesteś świadomy swojego otoczenia.
Najmniejszy ze wszystkich rytuałów jest w rzeczywistości bardziej złożonym przykładem. Ma on kilka więcej aspektów niż najpopularniejsze rytuały sztuk walki. Ten rytuał jest jednym z najbardziej skomplikowanych, ale jego efekty są wciąż odczuwalne przez większość praktykujących.
Pisma Ueshiby
Ci, którzy od lat studiują aikido, zapewne czytali słowa Morihei Ueshiby. Był on założycielem japońskiej sztuki walki znanej jako Aikido i jest znany ze swoich filozofii życia.
Jako założyciel Aikido, Morihei Ueshiba miał głęboki wpływ na rozwój tej sztuki. Po odbyciu służby wojskowej studiował różne sztuki walki, w tym Tenjin Shin’yo-ryu jujutsu, Goto-ha Yagyu Shingan-ryu, Judo i zapasy Sumo. Opanował również koto-dama. Ostatecznie Ueshiba postanowił skoncentrować się na swoich sztukach walki i zaczął je nauczać w Manchukuo. Zmarł na raka wątroby 26 kwietnia 1969 roku. Pośmiertnie został odznaczony Orderem Świętego Skarbu.
Podczas gdy większość pism Ueshiby została przetłumaczona, są one często niekompletne, niedokładne i oparte na serii wykładów i przemówień wygłoszonych przez Ueshibę. Te wykłady i przemówienia nie zostały przepisane ani opatrzone przypisami. W konsekwencji, są one zwykle tłumaczone przez ludzi, którzy nie są zaznajomieni z aikido lub jego filozofią. Może to powodować problemy dla tych, którzy chcą przeczytać oryginalne teksty.
Ci, którzy chcą przeczytać prace Ueshiby, będą jednak chcieli sięgnąć po książki napisane przez kogoś zaznajomionego z aikido. Książki te będą miały na ogół kilka warstw znaczeniowych. Będą zawierały historię sztuki Ueshiby, jego filozofię życia i techniki aikido.
Pisma Ueshiby są często tłumaczone przez osoby, które nie są zaznajomione z Aikido. Osoby te zazwyczaj przyznają, że nie są w stanie w pełni zrozumieć oryginalnych wypowiedzi. Zwrócą też uwagę na to, że słowa te są często “sanitowane” dla współczesnych czytelników. W ten sposób słowa Morihei Ueshiby będą mniej trudne do zrozumienia dla współczesnych czytelników.
Oprócz pism Ueshiby, wiele opublikowanych książek zawiera cytaty Ueshiby. Cytaty te oparte są na “sanityzowanych” japońskich wersjach słów Morihei. W cytatach tych brakuje oryginalnych terminów aikido, takich jak ikkyo czy ki. Jest to prawdopodobnie spowodowane tym, że wymagania wydawcy były prawdopodobnie czynnikiem w decyzjach redakcyjnych, które zostały podjęte w tych publikacjach.
“Sekretne nauki” Ueshiby są częścią jego kosmologii i obejmują podstawowe dźwięki mantry. Obejmują one również pustkę jako najwyższą siłę.
Podobne tematy